Bloggens längsta, och mest magnifiska inlägg

DLIG_M~1Sedan urminnes tider har mänskligheten fått utstå dålig mage och i skrivandets stund lider hela 20% av Svea Rikes befolkning, företrädelsevis kvinnor, av vad man kategoriser som Känslig tarm, Irritable Bowel Syndrome,  förkortat IBS. En funktionsstörning vanligtvis i grovtarmen som utan logisk förklaring gör att tarmen inte kan arbeta som den ska, vilket kan göra att man blir förstoppad, får diarré, uppsvälld mage, sura uppstötningar, dyspepsi eller ordentliga smärtor.

Då det inte finns någon logisk förklaring till problemet och eftersom symtomen varierar från person till person och från period till period, måste man helt enkelt själv lista ut vad man tål och inte tål, just nu.

Under mina dryga sex år med IBS har jag samlat på mig en hel del erfarenheter och tips på vad som funkar eller inte funkar på de olika symtomen.

Hård mage

– Undvik mjölkprodukter under en tid, minst två veckor och använd dig av havre eller sojaprodukter istället. Mjölkproteinet är stoppande och många känner sig hjälpta av att undvika det en tid. Detta är personligen mitt varmaste råd, men det finns en rad till som traditionellt botar hård mage

– Drick massor av vatten, börja dagen med två stora glas och drick sedan riktligt under hela dagen.

– Gå på toaletten när du behöver!

– Många hårdmagar mår gott av torkade aprikoser, katrinplommon, linfrö som legat i vatten över natten och svepes på morgonen, eller ett fiberrikt knäckebröd. Men kom då ihåg att DRICKA MYCKET VATTEN TILL – annars får det motsatt effekt.

– Rör på dig så att tarmrörelserna sätter igång – ibland är det så enkelt.

Känsliga läsare varnas: Ta fram barnens gamla potta och använd den, det är vår naturliga avträdesställning och du kommer märka att det underlättar tömningen.

– Har det gått mer än 3 dagar sen du skötte magen finns det recpetfria microlax att köpa på apoteket.

Uppsvälld mage

– Ät små portioner och sluta så fort du får känningar i magen – även om det är efter två tuggor. Ät två tuggor till efter ett par timmar.

– Ett nytt, och för mig väldigt effektivt, trick, att undvika mjölmat. Börja med ett par veckor och se om magen blir lugnare – min har verkligen blivit det. Jag älskar bröd o knäckebröd, men hatar vad det gör med min mage och nu när jag märkt den positiva effekten är det helt klart värt att va utan.

– Undvik för mycket fibrer.

– Undvik överhuvudtaget mat som svårsmält, kött, grönsaker, sötsaker, äpple o päron, lök, kål böner, frön, nötter, fet mat och framförallt kombinationen fet + svårsmält som kött med gräddig sås eller kladdkaka med grädde

– Kaffe kan ge både sur som uppsvälld mage och är något de flesta med känslig mage mår bra av att hoppa över.

– Varm vetekudde på magen kan vara jätteskönt, lika så ett varmt bad.

– Probiotika är jättebra, säga vad de vill, men en proviva shot lenar orolig mage. Det finns också i tablettform, om man så vill

– Ingefära är krampdämpande och stillar stressen i magen, hacka några bitar och häll varmt vatten över. Chai te´, kamomill eller andra örtteer är också skönt för mage.

– Herbalife har ört och fibertabletter som många har blivit hjälpta av, inklusive jag själv

– Kolsyrade drycker och tuggummi tillför mycket gas till magen, något som gör den ännu mera uppsvälld

– Bär inte kläder som sitter för hårt över magen o byxlinningen och håll inte in magen, det ökar gaserna och du får snart en jättekula

– Släpp ut gaserna, ta en promenad och fis ordentligt

Sur, fisig och illaluktande mage

– Viss mat gör tarmen sur o bidrar till dålig lukt, kaffe, kött, ägg, lök, kål, nötter, sparris och syrade mjölkprodukter är exempel på det – undvik detta!

– Släpp ut gaserna, även om du inte står ut med dem själv, gå en promenad och ”fis av dig”

Lös mage

– Undvik mat som ger diarré t.ex. sötsaker, söta frukter, torkad frukt, laktos (sockret som finns i mjölk), kaffe, alkohol, saft och läsk

– Probiotika hjälper till att stabilisera tarmfloran, vilket kan motverka både lös, hård och orolig mage.

– Mat som verkar stoppande är, blåbärssoppa, vitt bröd, risavkok och blåbärsavkok

– Se till att få i dig tillräcklig med vätska, framförallt vatten, eftersom du förlorar en stora mängder vid diarré

– Om diarrén blir långvarig finns receptfria läkemedel att köpa på apoteket

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s