Raggrakor

Jag vet inte hur det kommer sig men där jag kommer ifrån lagar man raggmunkar utan mjölk o mjöl i smeten, vilka därför blir en blandning mellan raggmunkar (mjölk, ägg, vetemjöl) och rårakor (potatis, smör o salt) . Dessa plättar är perfekta för gluten- och mjölkallergiker, och samtidigt sann smygmat. Det är nämligen så att i vår familj är synliga grönsaker något av det farligaste som finns  – och då är det bra att kunna gömma dem i t.ex. raggmunkar. Här kan man riva ner broccoli, morötter, palsternacka, lök, kålrot, västerbottensost – ja, vad du vill. Är basen potatis, smakar det potatis och barnen är nöjda.

Här kommer basreceptet:

4 portioner

6-8 ägg

2 tsk salt + lite vitpeppar

10 potatisar

Vispa samman äggen. Skala och grovriv potatisen och blanda ner i äggsmeten. Smaka av med salt o vitpeppar.

Stek plättar i en plättlagg på medelsvag värme, vänd dem när smeten har stannat.

Servera med stekt fläsk (som alltför ofta bli bacon här hemma, usch), lingon och sallad. Knäckebröd är också gott till.

Annonser

2 responses

  1. Åååh, jag ÄLSKAR raggmunk (eller ja, raggrakor? Smart namn där i alla fall), och vad härligt att göra dem i ett plättlagg, de blir ju perfekta i storlek då! Det har jag aldrig tänkt på… Haha, bra idé att gömma grönsakerna däri =) När jag var liten fick vi alltid rivna morötter till raggmunken så det är lika viktigt till som lingonsylt för mig!

  2. Tack för maten!!!
    idag har vi festat loss på denna rätt. Och det gick hem hos alla tre barnen, även om det nu inte var RIKTIGA plättar… Vi hade mungbönor till gott det med. Kram

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s